Geplaatst door lamersrozendal in Nieuws op 16 november 2015
Het is de laatste tijd al veel in het nieuws geweest, dus jullie zullen het ongetwijfeld ook al hebben gelezen of gehoord: de blauwe envelop van de Belastingdienst verdwijnt. De overheid gaat stap voor stap over van papieren post naar digitaal berichtenverkeer met de burgers.
Voor de jongere generatie zal dit absoluut geen probleem zijn, maar voor de ouderen kan dit toch voor de nodige problemen zorgen. De Belastingdienst realiseert zich dat wel, maar denkt dat elke oudere wel iemand heeft die hem of haar daarmee gaat helpen. Dit heeft de Belastingdienst ook tijdens de Intermediairdagen nog eens mondeling bevestigd. Een slechte zaak vinden wij!
Maar goed, we moeten het er mee doen!
Zelfstandige ondernemers en aandeelhouders van besloten vennootschappen hebben al geruime tijd via een gebruikersnaam en inlogcode toegang tot een beveiligd gedeelte van de site van de Belastingdienst. Daar staan o.a. de aangiften Omzetbelasting, Inkomstenbelasting en Vennootschapsbelasting gereed voor de ondernemer.
Particulieren en ondernemers konden ook al met hun digid inloggen op “MijnToeslagen.nl” om toeslagen aan te vragen, wijzigingen door te geven etc.
Geheel nieuw is het dus allemaal niet. Wat wel nieuw is, is dat de Belastingdienst vanaf nu geen papieren beschikkingen inzake de toeslagen meer verstuurd. Deze kun je nu alleen nog digitaal inzien en opvragen. Heb je dus recht op toeslagen 2016, dan krijg je daarvan geen schriftelijk bericht meer!
Hoe dat gaat ? Heel simpel: via jouw digid. Heb je die nog niet, vraag die dan aan op www.digid.nl.
Log met jouw digid in op www.mijnoverheid.nl en volg de aangegeven stappen. Het is heel eenvoudig, dus daar gaan we hier verder niet op in. Heb je toch vragen, bel ons dan gerust.
Er wordt ook gevraagd naar een emailadres. Dit emailadres gebruikt de overheid om je er op te attenderen dat er een nieuw bericht in jouw berichtenbox staat. Handig, want anders weet je natuurlijk niet dat er nieuwe berichten zijn.
Help je iemand die geen computer/internet/email heeft, geef dan je eigen emailadres op. Dan ontvang jij ook een email als er berichten voor hem of haar zijn. Let er wel op dat de berichten geanonimiseerd zijn. In de mail kun je dus niet zien of de nieuwe berichten voor jouzelf zijn of voor degene die je helpt.
Op MijnOverheid.nl vindt je bij “persoonlijke gegevens” onder andere informatie over:
In de Berichtenbox op Mijn Overheid.nl ontvang je onder andere:
In de toekomst zullen steeds meer overheidsorganen overgaan op digitaal berichtenverkeer!
Als je recht hebt op toeslagen (2016) of als je graag andere berichten van de overheid digitaal ontvangt: ACTIVEEER DAN NU JOUW BERICHTENBOX OP MIJNOVERHEID.NL
Heb je vragen over of opmerkingen over bovenstaand artikel? We staan voor je klaar om de vragen te beantwoorden. Neem gerust contact met ons op of laat hieronder een reactie achter. We zullen zo snel mogelijk antwoorden.
Wim Rikkert, Register Belastingadviseur, werkzaam bij LamersRozendalBV